Wednesday, July 20, 2016

Cucuku Sayangku


watak  :



Image result for gambar kartun kanak-kanak sekolah merajuk

 1) Nira : -  anak yatim paitu
              - tingal bersama nenek
Image result for gambar kartun nenek

2)Nenek : - Seseorang yang berusia
                 - menjual kuih untuk menampung cucu
                  - suami yang sudah meninggal







Nira seorang anak yatim piatu yang tinggal bersama-sama seorang neneknya sahaja. Nira berumur 12tahun dan ianya seorang yang tidak  pandai memahami nasip kehidupan yang tidak seberapa bermampuan kerana   Nira seorang yang begitu manja dengan kemewahan sejak kecil lagi.

pada suatu hari, sebalik sahaja Nira dari sekolah ia menunjukan sebuah surat kepada neneknya,
lalu nenek Nira membaca surat tersebut dan isi di dalam surat itu ialah borang kebenaran untuk membuat lawatan ke Petrosains dan Nira memujuk-mujuk nenek agar bersetuju dengan lawatan yang akan dijalankan oleh pihak sekolah Nira. Namun nenek Nira tidak bersetuju dengan lawatan tersebut kerana yuran bagi lawatan ke Petrosains amatlah begitu mahal dan nenek Nira tidak mampu untuk membayarnya. Apabila, nenek Nira mengatakan yang ianya tidak bersetuju dengan lawatan tersebut Nira amat marah dan Nira mengeluarkan perkataan yang amat menyakitkan dan kasar kepada neneknya serta ia juga mengugut neneknya sekiranya neenk tidak membenarkan ia pergi ke lawatan yang dijalankan oleh pihak sekolah.

Nenek Nira berkerja keras untuk menjual kuih-kuih yang di dia buat agar mendapat duit bagi membayar yuran lawatan Nira. Nenek Nira akan bangun pada waktu jam3 subuh untuk membuat kuih dan pada jam7 pagi ia akan menjual kuih tersebut. 

Pada suatu masa nenek Nira berasa sangat penat dan sakit kepala namun ianya tetap juga membuat kuih dan menjual kuih bagi memenuhi permintaa cucunya itu.

Semasa Nira berada di kelas, tiba-tiba Cikgu Halim telah membawa Nira balik ke rumah dan setiba sahaja Nira di rumah Nirah berasa sangat hairan (kenapa banyak orang kat rumah nenek ini). Apabila Nira melangkah masuk ke dalam rumah Nira melihat neneknya telah terbaring dan berada dalam keadaan yang begitu nazak lalu Nira berlari menujun tempat neneknya, tidak berapa lama melihat keadaan neneknya yang begitu nazak Nira mengeluarkan air mata sedikit demi sedikit lalu ianya berkata dengan neenknya (jangan tinggalkan Nira, Nira cuma ada nenek seorang sahaja Ni.............ra tak ada orang lain selain nenek) dan nenek Nira menjawap (nenek SAYANG kamu Nira nenek nak kamu jadi seorang yang berjaya , Nira pergilah ke lawatan itu nenek ada simpan duit di dalam almari Nira "jaga diri") setelah selesai nenek Nira bercakap ia pun menghembus nafas yang terakhir.


-Kini Nira seorang ytim piatu dan Nira di ambil sebagai anak angkat oleh sebuah keluarga yang kaya



Image result for gambar kartun dokter

-Nira menjadi seorang yang berkerjaya

Image result for keluarga bahagia kartun

-mempunyai keluarga yang bahagia.




sekian dan terima kasih
(N.Hamidah_Sabran) (^_^)

No comments:

Post a Comment